Otsi

Rapala Shad Rapi ajalugu

Autor: John Edwin Mitchell
Shad Rap on Rapala ajaloo kõige kauem tootmises püsinud ja edukaim lant. Landimaailma „elav legend“ on kalu kimbutanud juba üle 30 aasta!
Rapala Shad Rapi loo juured ulatuvad tagasi aastasse 1978. Just siis pakkusid USA firma Normark Corporationi omanikud Ron Weber ja Ray Ostrom, et Rapala vennaksed võiksid kaaluda „Aloosa projekti“. Aloosa on laialt levinud valge siirdekala, mis on Põhja-Ameerika röövkaladele tähtis saak.

Turg ootas uut lanti
1970ndatel oli Ameerika landitööstus kihutanud ühe moeka landi juurest teise juurde. Mõnedel õnnestus pidada vastu terve hooaeg, teised püsisid areenil vaid nädalaid. Seetõttu oli 1980ndate lähenedes Ameerika landiturg üpris elutu. Oli vaja midagi uut ja dünaamilist, mis lööks sellele taas tuurid sisse. „Me polnud kindlad, kui edukaks osutuks aloosa imitatsioon – võib-olla sama edukaks kui teised Rapala landid, nagu CountDown või Jointed, kuid arvasime, et sellel oli potentsiaali vähemalt tähelepanu tõmmata,“ märkis Ron Weber.
Rapala valmistas Roni ja Ray jaoks kolm prototüüpi. Nendeks lantideks olid aloosa, ahvenamaim ja jõevähk. Edasiseks katsetamiseks valiti välja aloosa. Projekt lõppes 1981. aastal, kui Soomest pärit Deep Runneri 7-sentimeetrise prototüübimudeli viimaseid näidiseid saatis USA-s toimunud salajastel katsetel edu.

Katsetusi saatis edu
Suure osa katsetamisest viis läbi Ray Ostrom, kes kasutas prototüüpe mitmetel mintaipüügivõistlustel. Ta meenutab ühte juhtumit paar päeva enne turniiri, kui tema ja ta kalastuspartner Jack Maciosek kasutasid 7-sentimeetrist prototüüpi. „Püüdsime viie kuni kaheksa naela (2,5–4 kg) vahemikus mintaisid. See oli hea saak. Ühe kohaliku kalastusgiidi ja tema kliendi paat tuli meie lähedale püüdma ja nemad said kätte ühe-kahenaelaseid kalu. Giid hüüdis meile: „Mida põrgut teie siis kasutate? Nägin seda ja see pole küll Rapala.“ Ma ei kõssanud midagi. Mees selle peale: „Kas tohib näha?“ Ma vastasin vaid ühe sõnaga: „Ei.“
Ray oli uuest landist nii vaimustuses, et helistas Normarki Kanada esinduse tegevdirektorile Roger Cannonile: „Kas ma saaksin sult prototüübi näidiseid?“ Roger saatiski need talle postiga. Sama palus Ray ka Normarki Rootsi esinduse tegevdirektorilt Mats Olofssonilt ja varsti tuligi postkasti veel lante. Rayl oli nüüd 17 landiprototüüpi, peaaegu kogu saadaolev valik terves maailmas. Ray võitis üsna mitu mintaiturniiri, enne kui lant turule tuli.

Nõudlus ületas pakkumist
Uue landi nimeks sai „Shad Rap“. Soomes oli aga varuks halb uudis. Kuna tehase tootlikkus lähenes maksimumvõimsusele, ütlesid Rapala vennad Ronile ja Rayle, et nad suudavad 1982. aastal toota vaid 350 000 Shad Rapi.
Matemaatika räägib enda eest. Viiskümmend miljonit õngitsejat ja ainult 350 000 lanti võrdub võimaliku katastroofiga. Tegelikult suutis tehas toota umbes 600 000 Shad Rapi, kuid asjaolu, et neil õnnestus peaaegu kahekordistada oma arvatavat tootmisvõimsust, ei vähendanud eriti nõudlust selle fantastilise uue landi järele.
Juba 1982. aastal sai ilmselgeks, et kui uus Shad Rap osutub edukaks, tuleb Normarki USA esindusel oma jaeklientidega probleeme. Nii otsustati, et reklaamikampaania peab rõhutama, kui oluline on endale üks Shad Rap muretseda enne, kui kõik on välja müüdud. Carmichael Lynch disainiski Ameerika landiajaloo ühe kõige meeldejäävama kaheleheküljelise reklaamisarja „Mangu, laena või varasta endale üks selline!“. Bill Carrera, Normarki müügiesindaja New Englandi piirkonna osariikides, meenutab: „Sellist tüüpi reklaami polnud tööstus iialgi näinud. See lõi inimesed jalust.“

Kätte jõudis landibuum
Ei läinudki kaua, kui jutud Shad Rapi võimetest hakkasid levima ja turg juba teadis selle piiratud kättesaadavusest. Normarki esindused ujutati üle telefonikõnedega, kus edasimüüjaid üritasid endale Shad Rapi lante saada või nende tellimusi suurendada.
Normarki personal veetis terveid päevi telefoni otsas, üritades piiratud varusid õiglaselt jagada, kuid edasimüüjad proovisid samal ajal lunida endale nii paljusid Shad Rapi lante kui võimalik. Vihased edasimüüjad nõudsid Shad Rapi tarneid ja ründasid Normarki müügipersonali, hoolimata sellest, et nad olid ise eiranud soovitusi võimalikult varakult ette tellida. Pahased kalamehed omakorda nõudsid uusi Rapala Shad Rapi lante edasimüüjatelt, kes olid kas varud maha müünud või polnud õigeaegselt tellinud ja kellel polnud seetõttu midagi pakkuda.
Üsna varsti leidis Normark enda eest enam kui ühe miljoni landi ulatuses täitmata tellimusi ja polnud mingit varianti, et Rapala perekond suudaks oma tootmist suurendada. Ron Weberi ja Ray Ostromi mõtted läksid tagasi aastasse 1962, kui Rapala Original lant esmakordselt USA-s laineid lõi.

Hoogu kogus landilaenutus
Kuna uudis Shad Rapist levis, kajastasid üüratut nõudlust landi järele ka kalastus- ning jahiajakirjanikud, nagu ajalehe Minneapolis Tribune korrespondent Ron Schara. Ta teatas, et juba niigi haput olukorda raskendasid kuurordipidajad ja väikesed kalastustarvete poed, kes rentisid oma Shad Rapi lante välja tunnipõhiselt. Mõned edasimüüjad nõudsid koguni kopsakat tagatist, kuna nad teadsid, et kaotatud Shad Rapi ei saa enne järgmist hooaega asendada.
Ron Schara rääkis ka juhtumitest, kus Shad Rapi lante müüdi mustal turul lausa 45 dollari eest. Landimüüjate seas oli levinud tava piirata Shad Rapi oste mitte rohkem kui kahe landi peale korraga. Normark lõpetas oma reklaamikampaania sinisel taustal kaheleheküljelise reklaamiga. Ent algselt selle keskel olnud Shad Rapi pilt oli kadunud. Asemele tulnud tekst oli lakooniline: „Kõik on otsas.“
Ron ja Ray teadsid, et Shad Rapi lantide puudujääk ja selle vaieldamatu edu peavad kaasa tooma võltskoopiad, mis ujutavad turu üle. Selle vältimiseks tehti uus pakend, millele lisati „kvaliteedimärk“. 1982. aastal ilmus kõigile Rapala karpidele väike joonis, kus Lauri Rapala nikerdab lanti ja selle juures oli tekst: „Käsitsi viimistletud, akvaariumis katsetatud.“ See pidi kinnitama klientidele, et nad ostsid tõesti õiget kraami. Varsti leiti USA-s ka Shad Rapi võltskoopiaid, kuid tootjad ei olnud mitte ainult üritanud teha järele lanti, vaid matkida ka Normarki reklaamikampaaniat!

Turule paisati uusversioonid
1983. aastal tõi firma Shad Rap Deep Runner 7-sentimeetrise landi edu jätkamiseks turule 5-sentimeetrise versiooni. Eduka turuletuleku jätkamine alternatiivsuurusega oli ammu levinud poliitika, töötas alati hästi ja selle muutmiseks polnud põhjust.
Ent Shad Rapi puhul tuli turule veel üks alternatiiv. 7-sentimeetrine Deep Runner võis sukelduda umbes 1,8 meetri sügavusele, mis muutis selle ideaalseks sügavama vee jaoks mõeldud landiks.
Harrastuskalamehed tahtsid aga nüüd sama kuju ja käitumisega lanti, mida võiks kasutada tõhusalt ka madalamas vees. Niisiis tutvustati 1983. aastal Shad Rap Shallow Runner lanti nii viie- kui seitsmesentimeetrise variandina. Kui Deep Runner landil oli pikk sirge sukeldumiskeel, siis selle madalama vee vennakestele pandi lühike, astmeline sukeldumiskeel.
7-sentimeetrine Shad Rap Shallow Runner käitus täpipealt nagu Deep Runner, kuid sukeldus vaid vähem kui 1,2 meetri sügavusele. Nüüd võisid Shad Rapiga kalastajad tõhusalt püüda nii veepinna kui põhja lähistel.

Kuju püsib muutumatuna
Kui jätta kõrvale Fat Rap, oli Shad Rap esimene Rapala lant, mis eemaldus tüüpilisest silindrilisest söödalandi kujust. Sellel oli sügavam, kuid samas saledam kerekuju ja pigem ovaalne muster, mille kontuurid vastasid soomuskattele. Shad Rapi kuju demonstreeris seda, kui kaugele olid Rapala vennad suutnud arendada oma treimistehnikaid uutel Vääksy tehase masinatel.
1985. aastal saabus turule kõigi aegade suurim Shad Rap, kui 9-sentimeetrine mudel ilmus välja nii Deep Runneri kui Shallow Runneri variantidena. See tõi Shad Rapi sarja ka „suurte kalade“ liigasse, kus haugipüüdjatel tekkis suur huvi Rapala uute toodete vastu.
Rapala Shad Rap on olnud pidevalt tootmises alates selle turuletulekust 1982. aastal USA-s ja aasta hiljem ülejäänud maailmas. Landi kuju pole kordagi muutunud, kuid see on kandnud sadu mustreid ja värve. Sellega on püütud kala igal maailma mandril, välja arvatud Antarktikas, ja sellele kuulub terve rida IGFA rekordeid. Shad Rap tunneb end võrdselt kodus nii seisvas kui voolavas vees ja kuigi sellel pole soolaveekonkse, on see esinenud kenasti ka merel.

Väärt lant ei tunne piire
Turuletulekust peale on Shad Rapi kuju toonud kaasa ka teiste Rapala lantide arenduse. Glass Shad Rap, Jointed Shad Rap, Shad Rap RS, Super Shad Rap ja Ultra Light Shad põhinevad kõik Shad Rapi arendustööl ja disainil. See on tõesti ajatu lant.
Austraalia latesest Šoti lõheni, USA tohutust haugist Mongoolia taimenini – Rapala Shad Rap ei tunne piire. 1982. aastal alanud tootmise jooksul on Rapalast tulnud kokku üle 50 miljoni Shad Rapi landi nii süva- kui madalas vees sukelduvas variandis. See teeb keskmiselt aastas üle 1,6 miljoni Shad Rapi. Maailmas on vähe lante, mis suudaks võistelda Shad Rapiga nii pikaealisuse kui tootmismahu osas – ja neid ülejäänuid valmistab ka Rapala.
Rapala on uhke, et võib tähistada sellel aastal Shad Rapi 30. sünnipäeva mõnede väga eriliste Shad Rapi variantidega, mis arendati välja just tähtsa sündmuse tähistamiseks.

***

Telli ajakiri Kalale! siit:
www.kirjastus.ee/kalale/

***
10.09.2014
Palun oota